Vuurademhaling om het lichaam te zuiveren

.

Eén van mijn favoriete ademhalingstechnieken om het lichaam te zuiveren is de vuurademhaling. Deze krachtige ademhaling, ook wel khapalabhati genoemd, is ideaal om ’s ochtends voor het ontbijt te doen. Het stimuleert namelijk je buikorganen, waardoor je stofwisseling sneller gaat. Ook helpt de vuurademhaling om de longen te ontgiften, de zuurstoftoevoer een boost te geven en het bloed te zuiveren. Een andere prettige bijkomstigheid van deze krachtige ademhaling is dat het je buikspieren versterkt en helpt om dat zachte dekentje rond je buik te verminderen. Fijn om te weten in een tijd van zoveel lekkers!

.
De essentie van de vuurademhaling is de krachtige uitademing. De oefening begint met een rustige inademing door de neus. Vervolgens trek je de buikwand krachtig naar binnen, waardoor de lucht automatisch uit de longen wordt geperst. De uitademing door de neus is actief, kort en krachtig. Deze uitademing herhaal je snel achter elkaar, waardoor er een ritme ontstaat. Je zult merken dat de inademing tijdens de oefening automatisch gaat.

 

Stappenplan vuurademhaling:

  • Begin in een ontspannen zithouding met een rechte rug en sluit je ogen. Je kunt eventueel op een kussentje gaan zitten om de rug recht te houden. Breng je handen ontspannen op je knieën en breng je aandacht naar je natuurlijke in- en uitademing.
  • Leg nu één hand op je onderbuik en breng je aandacht daarnaartoe. Adem rustig in door je neus en trek met een snelle, krachtige beweging je onderbuik in, zodat de lucht uit je longen door je neus naar buiten wordt geduwd. Ontspan je buikspieren dan weer, de inademing gaat vanzelf.
  • Herhaal deze beweging in een rustig tempo 8 keer. Adem daarna rustig in en ontspan een paar rustige ademhalingen. Herhaal vervolgens de serie nog 3 keer.
  • Wanneer je bekend bent geraakt met de beweging, kun je beide handen ontspannen op je knieën leggen. Start nu een ronde van 15 bewegingen. Als het makkelijk gaat, kun je het tempo versnellen, dat vergroot het effect.
  • Ga na elke ronde terug naar je natuurlijke ademhaling in een ontspannen zithouding en voel het effect van de oefening. Aangezien je lichaam meer zuurstof binnenkrijgt door de krachtige ademhaling, kan het gebeuren dat je duizelig wordt. Pauzeer of stop dan, open je ogen en adem rustig vanuit je buik. Vermijd echter de vuurademhaling als je zwanger bent, een hoge bloeddruk hebt of hartklachten.